Projectmanager als coach: Resultaat vanuit een droom

Projectmanagers die resultaten boeken vanuit een droom? Soms kom ik ze tegen en soms bijzonder dichtbij!

Collega Peter Karreman is in zijn dagelijkse werk bezig met IT projecten met een zogenoemde ‘business component’. Hij is daarnaast ook actief als coach, Foto dames zitvolleybalteam Rwanda Peter coacht 2voor wel een heel bijzonder project. Hij coacht namelijk de Rwandese Dames Selectie voor Zitvolleybal, op naar de Paralympische Spelen in Rio dit jaar!

In een van mijn eerste blog schreef ik over projectmanagers en verhalen vertellen. Ik ben blij dat Peter zijn verhaal naar me heeft gemaild. Met trots en bewondering deel ik hier zijn verhaal!

‘Resultaat vanuit een droom’

Peter vertelt: Mijn rol is hoofdcoach van de nationale Dames selectie Zitvolleybal (voor mensen met een beperking dus). We zijn in 2012 (na   het avontuur van de Paralympische Spelen met de heren van Rwanda, waar we de 9e plaats bereikten) gestart met het opbouwen van een team en het zitvolleybal voor dames. Tot die tijd werd deze sport door de dames nog niet beoefend.

Ik wilde nog verder omdat ik het gevoel had, dat ik nog niet klaar was met deze klus. Natuurlijk is het mijn bedoeling om hen zelf aan het roer te krijgen. Na de samenwerking met mijn assistent Jean Marie, waren hij en de heren ver genoeg om hun ontwikkeling verder zelf door te zetten. Ik ging verder met het vanaf de basis opzetten van het dames zitvolleybal.

Foto dames zitvolleybalteam Rwanda

In 2012 hebben we slechts enkele dagen kunnen trainen. In 2013 hebben we 2 x een trainingskamp van een week gehad. Daarbuiten heeft  het National Paralympisch Comite van Rwanda (het NPC Rwanda) in het land zelf de sportinfrastructuur voor de dames opgezet, zoals oprichting van clubs en de organisatie van het nationaal kampioenschap. In 2014 hebben we wederom 2 trainingsstages gehad. Een met alleen trainingen en 1 met een 5-daagse oefencampagne met Egypte (in Rwanda).

In 2015 hebben we ook 2 trainingskampen gehad en hebben we het Afrikaans Kampioenschap gespeeld. De organisatie van het kampioenschap hebben we zelf gedaan (omdat in de jaren ervoor regelmatig andere landen zich op het laatste moment terugtrokken en het kampioenschap uiteindelijk niet doorging). Nu hadden we het zelf in de hand. Er deden 6 mannenteams en 6 vrouwenteams mee. De damesfinale tegen Egypte was zinderend en spannend, de uitslag was 3-2 in ons voordeel en de  wedstrijd duurde maar liefst 2,5 uur. Resultaat: kampioen en plaatsing voor RIO 2016.

Nu zijn we in serieuze voorbereiding voor RIO 2016, met simpele doelen. Niet laatste worden (dus minimaal 1 wedstrijd winnen op de spelen). Daarnaast laten zien dat we kunnen volleyballen (minimaal een goed spel laten zien) en een positief image naar de wereld brengen over een land in opbouw. We zijn niet opgewassen tegen de top en jarenlange ervaring van andere landen.

De voorbereiding bestaat uit

  • Weekendtrainingen (1 x in de 2 weken, lokaal met mijn assistent als trainer)
  • Om de 6 weken een trainingskamp van 8-10 dagen (Slovenie, Rwanda, in maart 2016 in China de Intercontinental Cup, training in Rwanda in mei en in juni/juli naar Nederland/Duitsland)
  • En dan in september 2016: de Paralympische Spelen in Rio

Waarom doe ik dit?

Het geeft mij veel positieve energie. Ik ben natuurlijk al helemaal gek van volleybal en het zitvolleybal op zich. Ik vind het geweldig dat ik deze mensen kan helpen met deze stap voorwaarts.Foto dames zitvolleybalteam Rwanda Peter coacht

Ik doe niet alleen in Rwanda aan ontwikkeling. Ik ben samen met de Egyptische coach ook instructeur voor Afrika en vanuit de wereldbond zijn we medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van deze sport op dit continent.

Trots

Ik ben trots dat we dit als team (en als NPC Rwanda) hebben weten te bereiken vanuit een droom. Het aantal trainingsuren wat Egypte bijvoorbeeld heeft kunnen besteden is vele malen hoger.

De heren van Egypte behoren al jaren tot de top-5 van de wereld. Vandaaruit hebben zij  veel meer kennis en ervaring. En omdat Egypte een rijker land is, zie je dat zij ook een  veel betere infrastructuur hebben.e Er zijn in Egypte veel lokale trainers en coaches beschikbaar. In Rwanda hebben ze naast mij slechts enkele trainers, die verstand hebben van zitvolleybal

Nu zijn de Egyptische vrouwen vrijwel gelijkwaardig, maar als de Rwandese dames meer kunnen gaan trainen, kunnen ze zomaar langszij komen. Ze hebben daarvoor betere mogelijkheden. Een droom najagen en bereiken is een geweldige prestatie.

Meer weten en de droom van de Rwandese dames meebeleven?

Dat kan! Hier vind je 2 links waar je het hele verhaal kan vinden.”

 

 

Leave a Reply

